Grenzen zetten

Grenzen zetten voor kinderen is niet altijd even makkelijk. Vooral bij vrij geesten met een sterke wil. Toch kan ik niet genoeg benadrukken hoe belangrijk dat is.

Waarom is grenzen zetten belangrijk ?

Kinderen met een sterke wil kunnen door een machtsstrijd aan te gaan hun ouders uitputten. Om overspannenheid of een burn-out te voorkomen is het belangrijk om nee tegen je kind te leren zeggen en consequent te zijn.

Wat te doen? 

Praten over zijn boosheid als de rust in de tent is weergekeerd is goed. Je kan natuurlijk wel aan de frustratie van het kind tegemoet komen door keuze-opties aan te bieden. Oké, jij kan kiezen tussen deze twee opties: of je gaat eerst je speelgoed opruimen, of eerst naar een verhaaltje luisteren en daarna je speelgoed opruimen. Als je kind voor een derde (ongewenste) optie kiest, zoals dat hij persé nu een ijsje met slagroom wil eten (wat je niet in huis hebt en ook niet van plan bent te geven), leg je hem kalm en doortastend uit dat dat geen realistische optie is. En dat je wacht tot hij uit de eerste 2 opties gekozen heeft. Of op een andere manier een stuk autonomie geven.

Verder negatief gedrag zoals drama-queen gedrag gewoon negeren en het kind rustig laten uitrazen. Laten stampen als een olifant op de vloer of boksen in een kussen werkt ook vaak goed.

Verdere opties:

Veel wandelen in de natuur laadt positieve energie op en ook bewegen om overtollige energie kwijt te raken is een goed ding.

 

Slaapritueel

Heb je een jong kind wat bang is om te gaan slapen? Dan is een goede voorbereiding het halve werk. Sommige kindjes hebben het gevoel dat ze in een soort afgrond vallen. Zeg dan tegen je kind dat het naar dromenland gaat of naar sterrenland en maak er een bedritueel van. En laat het kind niet naar een beeldscherm kijken vlak voor het slapen gaan. Een kind gedijt beter bij de beelden van de gewone dingen des levens zoals de tafel dekken, was opvouwen, de tafel afnemen, in de tuin werken etc.

Als je kind gestrest is helpt een rustgevend kamille-, lindebloesem-, calendula- of lavendelbadje vlak voor het slapengaan. Bij tandpijn helpen kamille zetpillen. Bij buikpijn een kamille wikkel om de buik.

Tenslotte voel je niet schuldig als je kindje niet wil slapen en denk aan de andere kant ook niet dat je kind het expres doet.

Antroposofie

Voor mijn eindopdracht bij de cursus JGZ en antroposofie interviewde ik Rineke Boerwinkel, antroposofisch jeugdarts te Haarlem. Zij vertelde in het interview over de magische wereld van het jonge kind. Ze gaf de uitleg dat je jonge kinderen niet teveel een verhaal waarbij ze in hun denken gaan zitten moet vertellen. Maar eerder dat je ze iets vertelt, waarbij de magische wereld betrokken wordt, waar ze nog vol inzitten. Dus als ze bijvoorbeeld bang zijn voor het krijgen van een prikje kan je er hun knuffel bij betrekken als arts, door tegen de knuffel te praten en deze ook een prikje te geven. Volgens Rineke ga je op die manier bij een kind van het hoofd naar de buik, waar het gevoel zetelt. Een kind zal zich dan eerder met de volwassene verbonden voelen.

Pesten

In het boek ‘Alles over Pesten’ van Mieke van Stigt staat een mooie theorie over pesten. Pesten wordt niet veroorzaakt door het slachtoffer, maar is een gevolg (of liever: een signaal) van een negatief groepsproces. Kinderen worden in horizontale groepen geplaatst, waardoor de sociale hiërarchie niet op een natuurlijke wijze ontstaat (bijvoorbeeld: de oudste is de leider), maar onderling geregeld moet worden via in- en uitsluiting, negatieve opmerkingen of fysieke aanvaringen, oftewel via pestgedrag. Veel leed zou voorkomen kunnen worden door positieve en stabiele leiding van een volwassene, die duidelijk maakt welk gedrag wel en niet geoorloofd is. Maar op vrijwel alle scholen wisselen kinderen te vaak van leerkracht en denken die leerkrachten vaak ook nog-onterecht dus-dat plagen en pesten natuurlijk gedrag is dat bij de leeftijd hoort en dat je sterker maakt, waardoor ze niet (genoeg) ingrijpen. Weerbaarheidstrainingen zullen alleen aanslaan bij een kind als het zich ook in een veilige groep bevindt (Gerarda van der Veen). Ikzelf denk dat er naast een weerbaarheidstraining geven (wat ik verzorg) in het geval van een gepest kind er ook een gesprek met de school zou moeten zijn over de groepssituatie.

Hoogsensitieve jongens

Hoogsensitieve jongens hebben vaak het gevoel niet te voldoen aan de verwachtingen van hun omgeving. Vooral vaders worstelen met de vraag of ze hun zoon moeten stimuleren om weerbaarder te zijn of juist hun gang moeten laten gaan. Dit zet de vader-zoon relatie onder druk. Van jongens wordt verwacht dat zij zich extraverter uiten. Ouders vinden het vreemd als hun zoon zich terugtrekt op een stille plek en begint te huilen. Dergelijk gedrag vinden zij meer bij meisjes horen. In mijn praktijk geef ik ook weerbaarheidstrainingen aan vooral jongetjes. Maar ook maak ik de ouders ervan bewust wat hoogsensitiviteit inhoudt en hoe ermee om te gaan bij hun kind.

Gaming

Ja, een ambivalent onderwerp. Mijn zoon gamed en als hij het doet, fanatiek. Veel mensen met jonge kinderen willen hun kleintjes beschermen tegen al dat geweld en zeggen nooit een PS-4 te willen kopen. Toch is het er bij mij na het enige tijd tegengehouden te hebben toch erin geslopen. Het begon met onschuldige FIFA voetbal spelletjes en voor ik het wist zaten de games vol met guns. Hij is nu 16 en ja het is aan de ene kant een solistische activiteit, want er zijn over het algemeen geen andere kinderen in de kamer aanwezig. Aan de andere kant is hij volop aan het communiceren als hij live gaat. Hij vindt het prachtig om zijn techniek en controle te verbeteren en vergroten. Voor hem is het een job. Gelukkig leidt zijn school en gezondheid er niet onder. En hij doet nog genoeg aan sport. Maar af en toe verlang ik naar die goede oude tijd waarin kinderen op pleintjes rondhingen en voetbalden met een echte voetbal. Maar hij is happy.

Overprikkeld

Wat nu als je kind doodmoe uit de naschoolse opvang komt en niet tot bedaren te brengen valt. Boze buien, huilbuien of gewoon alleen maar door de kamer willen rennen. Je zit met je handen in je haar en weet niet hoe te handelen en je kind te kalmeren. Het kan zijn dat je kind hoogsensitief is en door alle prikkels van de dag het niet meer weet waar te zoeken. Hoe kan je nu een veilige omgeving creëren voor je kind om weer te ontspannen en tot rust te komen? Bijvoorbeeld door naar je kind te kijken en te kijken wat hij nodig heeft. Misschien heeft het wat meer begeleiding nodig om weer lekker in zijn vel te zitten?

Stuiterbal

Is je kind ook een stuiterbal die niet stil kan zitten en alle kanten op vliegt? Die afgeleid wordt door ieder vliegje, papiertje en ander detail wat hij ziet? Vandaag bereid ik een sessie met zo’n stuiterballetje voor. Op een creatieve manier kan ik hem met een stukje ontspanning tot rust brengen.

Playmobiel poppetjes

Met play mobiel poppetjes kan je heel goed een situatie naspelen. Soms is de wereld van een 4-jarige niet helemaal duidelijk. ‘Ja en hoe ging dat dan op school?’ vroeg ik aftastend. De kleuter begon heel realistisch met voor zichzelf en andere klasgenootjes als karakter Play mobiel poppetjes neer te zetten. Én wat gebeurde er toen?’ was de vraag. Maar hoe langer de opstelling met poppetjes duurde hoe meer fantasie er in het spel gewoven werd en hoe wilder de poppetjes heen en weer vlogen van de 1 naar de andere plek. Maar een stuk verwerking is ook onderdeel van het opstellen 🙂

Opvoedopstellingen

Gisteren heb ik mijn cursus opvoedopstellingen afgerond. Wat een heerlijk middel om de relatie ouder-kind te transformeren. Je maakt gebruik van de energie van je kind en bijvoorbeeld (voor)ouders. Maar ook thema’s kunnen opgesteld worden. Ik ging vol inspiratie weer naar huis. Dank je wel Marianne en Els.